Nem túl gyakori hogy reprezentatív, átfogó felmérés készül az európai felhasználók és a QR-kódok viszonyáról, ezért még ha a végeredményben semmi meglepő nincs is, érdemes elidőzni rajta egy kicsit. A Pitney Bowes statisztikai alapanyaga a teljes népesség volt (az ismertséget illető kérdésben), és a két technológiailag legpotentáltabb térséget, Európát és az Egyesült Államokat vizsgálta, összesen 5000 fő megkérdezésével. Első pillantásra a számok hozzák az elvárásokat, amiket részben az okostelefonok terjedéséből és a korábbi statisztikákból szűrhettünk le.
Az Egyesült Államok 10 emberből 2 tisztában volt a qr-kódok létezésével, függetlenül attól, hogy okostelefont használ-e vagy sem. Ez egyértelmű jele annak a lassú és fokozatos növekedésnek, ami a kezdeti fellángolást követő drasztikus lassulás után jön. A trendekben lévő időeltolódás miatt Magyarországon még csak most érjük el a fellángolás tetőpontját, elég csak körbenézni és láthatjuk, már a kolbászt is pontkóddal próbálják meg eladni.
A megoszlásból látható az is (itt már az okostelefon-használók körében), hogy még a technológiailag előrehaladott országok értékei sem olyan magasak, mint az elvakult fogyasztói USA-ban, akiket célszerű másképp megítélni, mint az európai, különösen a magyar piacot. Az sem meglepő, hogy a 18-34 éves korosztály számít a legaktívabbnak, végső soron belőlük kerülnek ki a digitális bennszülöttek és a mobinauták, akik a technológia tudatos használatában az élen járnak.
A leggyakoribb felhasználási területeket átfutva a tanulság az, hogy a felhasználók továbbra is roppant kényelmesek, hiszen hét kategóriából négy otthoni, vagy jellemzően beltéri tevékenységhez kötődik. Ha mégis mozgás közben merülne fel egy qr-kód leolvasása, azt főként valamilyen termékinformációs igény inspirálja, és legkevésbé sem kedvezmény vagy kupon, ahogyan az Amerikára jellemző.
Úgy látszik az európai felhasználók inkább a praktikusságot és a funkcionalitást részesítik előnyben szemben a tengerentúli fogyasztói magatartással, tehát a térség cégeinek inkább az emberek információs igényeire kellene fókuszálni a marketingüzenetek helyett.
A részletes módszertan, és a teljes felmérés elérhető itt.