Az elmúlt néhány nap igen fontos fordulópont lehet az augmented reality technológia számára, olyan forduló, ami hosszú távon a piac irányát és növekedési ütemét is meghatározhatja, ezért érdemes lehet kicsit elidőzni rajta. A Google által gründolt Nianticlabs bejelentette lokáció alapú AR játékát, az Ingress-t, amit rögvest felkapott a nemzetközi techsajtó, majd a magyarországi oldalak egy részének is elérte az ingerküszöbét. A játékról eddig a pillanatig 17 különböző magyar oldalon írtak, és a hír terjedésének ütemét figyelembe véve hamarosan eljut a mainstream médiához is, ahol valódi innovációként harangozzák majd be a Google új projectjét.
Pedig az open beta fázisát taposó Ingress semmi olyat nem tett le az asztalra, amit ezelőtt mások már ne valósítottak volna meg; csupán megfontoltan cselekedtek, figyeltek, kivártak, és most a megfelelő hatást kiváltva színpadra álltak egy valóban ütősnek tűnő fejlesztéssel. Valós földrajzi koordinátákra, és virtuálisan megjelenített elemekre épülő mobilos játékok eddig is voltak (a legjobbak: Shadow Cities, Turf, Parallel Kingdom), noha a letöltések és az aktív játékosok számából láthatóan egyik sem lehetett elég sikeres. Hogy mitől lehet a geosocial játékok csúcsa az Ingress, arról már sok oldalon írtak, inkább beszéljünk arról, milyen befolyással lehet az AR jövőjére.
A keresőóriás legerőteljesebb piaci hatásának eddig is azt tartottam, hogy noha fejlesztéseik egy része nem ütötte meg a felhasználók által elvárt szintet (G+, Wave, Drive), mégis előremutató ötleteik mellett egyetlen cég sem mehetett el szó nélkül, és ezzel folyamatosan nyomás alatt voltak tartva. Mert ki tudja, mi újjal rukkol elő a Google megint, amivel azonnal fel kell majd venni a versenyt, és lehetőség szerint tovább is kell azt javítani. Tehát ha a mamutcégnek nem is profitál közvetlenül a legtöbb “terméke”, nagyban elősegíti a piaci versenyt és az innovációt, ami egyre jobb és jobb alkalmazásokat, megoldásokat szül - akár a konkurencia részéről.
Az Ingress esetében ez a hatás duplán érvényesül, ugyanis amellett, hogy egy a mobilos játékok terén már létező műfajban teremt új mércét, kihasználja a céget övező folyamatos figyelmet, és sokkal nagyobb hatást tud gyakorolni a felhasználókra, mintha ugyanezt a játékot egy független, vagy névtelen csapat rakta volna össze. És magának a technológiának a szempontjából ez felbecsülhetetlen érték.
A játék műfaji alapját képező két informatikai fogalom (lokációs játék egy kiterjesztett valóságban) gyakorlatilag ismeretlen a felhasználók körében, egész egyszerűen azért, mert még nem készültek átütően sikeres alkalmazások ezen a téren, és nem volt egy név, aminek köszönhetően felfigyeljenek ezekre a megoldásokra. Hiába jelenthetik ezek a következő néhány év egyik legizgalmasabb technológiai irányzatait, amíg a mainstream informatikai érdeklődés ingerküszöbét nem éri el, addig a szoftverek fejlesztése is csak visszafogott tempóban haladhat, és a cégek sem mernek időt és pénzt ölni az alkalmazásokba.
A Google végre lépett, és ismét bebizonyította, hogy méltó a szánhúzó kutya szerepére, és a mögötte álló hatalmas forrásoknak köszönhetően képes előrukkolni valami olyannal, amire mindenki felkapja a fejét, ezzel pedig egész technológiáknak adhat lendületet.
Csak kapnánk már végre meghívót, hogy tesztelhessük.