virtuális  marketing        qr-kód          3D   esemény      interaktív     google           mobil fizetés             Alt-minds          trend     applikáció     film        k+f   kickstarter         szabadalom    foursquare   fordítás       geofencing   hazai  kinect microsoft ipad
android     tablet  facebook      turizmus      Google glass   NFC chip              gaming       iOS   AR browser    szemüveg   Blackberry     SDK  Wikitude          transzmédia   objektum-felismerés    haptika  startup            gondolatébresztő  CES   okoskönyv       DARPA      hadviselés 

Okosszemüvegek inváziója 1. - A Microsoft is beszállt

2012/12/10

- Sulák Ádám

microsoft_okos_szemuveg.png

Felszabadítani a kezeket és a lábakat, miközben nem kell lemondanunk egy kijelző és némi procikerepelés biztonságáról, ez a gondolat sokakat megihletett, és nem kell elmennünk a mamuttá nőtt keresőóriás Google-ig, hogy ennek a nyomaira bukkanjunk. Rövid áttekintésekből álló cikksorozatunk a következő évek egyik meghatározó kütyüjének, az okosszemüvegnek szeretne utánajárni, amiből már több cég is fejlesztett prototípus-közeli változatot a saját elképzelései mentén. A Google-féle Glass talán már nem szorul kifejtősebb magyarázatra, eleget írtunk róla itt, azonban kár volna megfeledkezni a többiekről, akiket nem hordoz a tenyerén a mainstream média, és nincsenek állandóan reflektorfényben. Ugyanis ez a látszat ellenére kicsit sem von le az értékükből.

Első körben célszerű lehet a legfrissebb koncepcióval foglalkozni, aminek szabadalmi kérelmét november végén nyújtotta be a redmondi nagyöreg, a Microsoft.

A cég ugye az Xbox és a Kinect kombójával már korábban szert tett egy markáns jelenlétre a konzolok piacán, a Surface sikeréről vagy bukásáról beszélni még nagyon korai volna, s máris itt a következő lépés a hardver piacon, az új AR szemüveg. Ezzel a Microsoft - szokásától eltérően - elég gyorsan reagált a hordozható gadgetek leendő innovációjának szánt formájára, amibe még akkor is érdemes beszállni, ha azt sem tudjuk, miért éri majd meg vagyonokat kifizetni rá. A cég megpróbált választ találni erre a cseppet sem elhanyagolható kérdésre.

A szabadalmi beadványból egy rendhagyó eszköz képe körvonalazódik, amit a falkavezér Google Glass-szal ellentétben nem mindennapi használatra, hanem csak bizonyos helyzetekre fejlesztenének: élő eseményekre. A Microsoft “hivatalos” példáit számba véve ez az élő esemény lehet egy sportmérkőzés, egy koncert vagy egy filmvetítés - mind-mind olyan rendezvény, melyeket még bőven el lehet látni többletinformációval anélkül, hogy le kelljen vennünk a szemünk a történésekről.

Egy focimeccsen a szemüveg kijelzője kiírhatja a játékosok nevét, a köztük lévő távolságokat, az aktuális állást, vagy egy koncertet megnézhetünk a nyelvünkön feliratozva a dalszövegeket. Ezekhez a többletinformációkhoz most csak akkor juthatunk hozzá, ha a stadion kijelzőjére tekintünk, esetleg belelapozunk a dalszövegeket tartalmazó brosúrába, így viszont a figyelmünket át kell helyezni máshová, ezért lemaradhatunk fontos részletekről.

augmented_reality_microsoft.png
Ez a cél és a mögé állított érvelés elsőre még mindig nagyon kevésnek tűnik, egy FTC-UTE arénában amúgy is nehezen képzelnék el bárkit Microsoft szemüvegben, talán csak rossz irányba asszociálok. Hiszen az élő esemény nem csak egy focimeccs lehet, hanem akár egy tárgyalás a nemzetközi befektetőkkel, akik közül kettő japán nemzetiségű, nekem pedig nincs pénzem profi tolmácsra, így inkább a szemüveg szinkron-fordítására támaszkodnék - a kérdés csak az, hogy mit gondol erről a Microsoft. Ezt pedig hivatalos nyilatkozat, vagy bármilyen bejelentés hiányában még jó ideig nem tudhatjuk meg, azonban a szabadalom sokat elárul a cég stratégiájának fő csapásirányáról.

Egy olyan kütyü esetében mint egy augmented reality szemüveg, a legbiztonságosabb irány, ha az eszköz céljait behatároljuk, és kiemeljük azokat a speciális helyzeteket, amelyekben támogathat minket, egyúttal kézzel fogható példákat tárva a felhasználók elé, amivel elképzelhetik azt használat közben. Az élő esemény egy könnyen megragadható dolog az egyszerű userek számára is, de vajon gondolt-e a Microsoft arra, hogy élő esemény annyi féle, ahány?

Vannak információs átfedések két koncert vagy két focimeccs között, azonban ha a szemüveget széles körben szeretnék terjeszteni, a szezonális, vagy akár egyszeri rendezvényekre is alkalmassá kell tenni. Ez pedig az AR szemüveghez gyártandó tartalmak folyamatos, napról-napra történő bővítésének kötelezettségét vonja maga után, ami még akkor is óriási feladat, ha a Microsoft a felhasználókkal közösen kívánja naprakészen tartani.

Azonban hiába szaladt körbe a világsajtóban a nagy hír, kár volna mélyrehatóbb kérdéseket boncolgatni. Egy szabadalmi beadvány édeskevés, pedig mindössze ennyit tudni az eszközről. Nem esett szó sem a platformról, sem a szemüveg hardveréről, és ezeket figyelembe véve bármilyen pletykák is terjednek a megjelenés időpontjáról, az nem több PR szóbeszédnél és rajongói fikciónál. Biztos vagyok benne, hogy amíg a Microsoft nem mutat be a nagyközönség előtt egy működő prototípust, addig borítékolhatóan le van maradva a többiektől - ez pedig akár éveket is jelenthet.


A bejegyzés trackback címe:

https://layer11.blog.hu/api/trackback/id/tr904958075

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.