virtuális  marketing        qr-kód          3D   esemény      interaktív     google           mobil fizetés             Alt-minds          trend     applikáció     film        k+f   kickstarter         szabadalom    foursquare   fordítás       geofencing   hazai  kinect microsoft ipad
android     tablet  facebook      turizmus      Google glass   NFC chip              gaming       iOS   AR browser    szemüveg   Blackberry     SDK  Wikitude          transzmédia   objektum-felismerés    haptika  startup            gondolatébresztő  CES   okoskönyv       DARPA      hadviselés 

Microsoft mint a kutatás-fejlesztés úttörője

2013/01/06

- TamasSzabo

Azt hinnénk, hogy a lomha reagálású óriáscég, a Microsoft csak kullog a fejlesztések után, de ha kicsit megkapargatjuk a felszínt, láthatjuk, hogy azért van ott a tarsolyban némi előre mutató projekt és a cég sok-sok milliárd dollárt tol minden évben a K+F szegmensben tevékenykedő üzletágába. Az MS laborjaiban komoly fejlesztések folynak, ezek közül mutatunk be párat.

Minthogy mindenfelé a virtualitás és a rögvaló összemosásán dolgoznak az IT ipar innovációjával foglalkozó szakik, cikkünk főszereplőjének háza táján is próbálkoznak: elsőként a Micorosoft Research Light Space nevű játékszeréről ejtenék pár mondatot.

2011 októberében bemutatkozott az OmniTouch projekt. Ennek keretében az ember a vállán hordozza az eszközt, s onnan egy projektor és egy Kinect-re igencsak hasonlító eszköz segítségével nagyjából bármilyen felület érintőkijelzővé válhat. Az eszköz nem csak, hogy kijelzővé avanzsálja tenyerünket, alkarunkat, vagy hagyományosabb módon egy falfelületet, esetleg jegyzetfüzetet, hanem követi is annak mozgását – egyelőre kis időbeli ráhagyással, de a dolog még eléggé gyerekcipőben jár. Kapunk egy mailt – egyetlen mozdulattal előhúzhatunk egy kijelzőt a tenyerünkön vagy a közelünkben lévő nagyobb felületen, aztán, mivel annak tartalma fontos és azonnal diskurzust kíván, a tenyerünkre kivetülő numpadon pedig már tárcsázhatunk is. Tegyük hozzá az eszköz – mint ahogy a videón is látszik – viszonylag nagy és ormótlan – a dizájn teljes hiányáról már ne is beszéljünk – és eddigi keresgéléseim nem jártak sikerrel updet-et illetően; de ha a fejlesztésből kicsi és jól működő termék lesz valamikor belátható időn belül, akkor bizony kellemeset csalódom majd a Microsoftban.

Egy ugrással ott is termünk a Kinect mellett, amiről mindenkinek az XBoxon játszható játékok jutnak eszébe, pedig Kinect Fusion néven fejleszti a Microsoft azt az eszközt, amely az általa pásztázott tereket képes valós időben, 3 dimenzóban, interaktívan modellezni (a térben mozgó tárgyakkal, személyekkel együtt). És ez még korántsem minden, sőt! A mamutvállalat egyik laborjában épp azon kísérleteznek, hogy megalkossák a StarTrek fanok körében már ismert úgynevezett Holodeck-et – vagy legalábbis ez lenne a távoli jövőbe mutató cél. Jelenleg a fejlesztés ott tart, hogy van egy varázsfal (magic wall) névre hallgató ablakszerű kijelző, amely hatalmas, érintés és mozgásérzékeny felületként képes több résztvevő számára akár teljesen különböző környezet megjelenítésére és interaktív fenntartására. Már majdnem ott vagyunk a valódi, holografikus térnél, de egyelőre az interakciók még nem vetülnek ki a térbe, csupán a varázsfal 3D felületén kísérhetjük őket figyelemmel. Következő lépésben viszont már az egész nappali virtuális környezetté alakulhat, ezzel olyan tágra feszítve a kiterjesztett valóság mostani határait, ahonnan már csak egy lépés a júzert teljesen elnyelő AR világ.

Persze sajnos ez a projekt annyira a kezdeti stádiuma, hogy Stevie Batchie a Microsoft Fejlesztés az Alkalmazott Tudományok Területén csoportjának igazgatója még csak találgatni sem szeretett volna a kereskedelmi forgalomba kerülés időpontját illetően.

A mai számítógépek sajnos gyenge keresztmetszetet jelentenek, hiszen szobányi interaktív virtuális környezet megfelelő rendereléséhez olyan irdatlan számítási kapacitás szükséges, amivel csak nagyon drága masinák rendelkeznek – amelyek nem igazán konzumer-kompatibilisek. Microsoftéknál azonban már dolgoznak a megoldáson: szemünk csak egy relatív kis területen képes élesen látni minden részletet, látóterünk nagy részén “homály uralkodik”. Ezt a tulajdonságot kihasználva egy szemmozgás-követő hardver – mint a fennebb említett holodeck – a perifériánkon bizonyos algoritmus segítségével kevésbé részletes képet alkothat, hatalmas számítási terhet levéve a grafikus chipekről. (A technológián már dolgoznak egy ideje, itt utána is lehet olvasni.)

Mindezen fejlesztéseket áttekintve egyáltalán nem mondható el a hagyományos IT óriásnak számító Microsoftról, hogy csak kullogna a nagy ugrásokban haladó fejlesztések után, csak éppen nem veri nagy dobra, miben mesterkednek a redmondi laborokban. Egy külön postot érdemel viszont az a projekt, amely a Google talán csúcsfejlesztéseként aposztrofálható Glass piaci ellensúlyát fogja képezni és eddig igen ígéretes irányba halad: a Kinect Glasses.


Címkék: microsoft k+f kinect

A bejegyzés trackback címe:

https://layer11.blog.hu/api/trackback/id/tr255001523

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.