virtuális  marketing        qr-kód          3D   esemény      interaktív     google           mobil fizetés             Alt-minds          trend     applikáció     film        k+f   kickstarter         szabadalom    foursquare   fordítás       geofencing   hazai  kinect microsoft ipad
android     tablet  facebook      turizmus      Google glass   NFC chip              gaming       iOS   AR browser    szemüveg   Blackberry     SDK  Wikitude          transzmédia   objektum-felismerés    haptika  startup            gondolatébresztő  CES   okoskönyv       DARPA      hadviselés 

Microsoft Illumiroom – Mi is az AR valójában?

2013/01/19

- Sulák Ádám

Miután láttam a Microsoft frissen bejelentett gaming fejlesztésének, az Illumiroom –nak a reklámfilmjét, őszintén nem gondoltam volna, hogy egy nappal később úgy felkapja a mainstream média, hogy még a csapból is ez fog folyni. Valójában csak azért nem számítottam rá, mert elfelejtettem, hogy olykor egy igényesen megkomponált videó és a megfelelő retorika csodákra képes. Úgy érzem ez történt az Illumiroom esetében is, amiről azt állítják a fejlesztők:  az egész szobát a játék részévé teszi, hogy maximálisan elmerülhessünk az élményben.

A technológia lényege, hogy miután az eszköz bescannelte a szobát, a tereptárgyakhoz igazítva a falra vetíti a játék „kiterjesztését”, így míg a lényegi játéktér továbbra is a képernyőn van, a kevésbé fontos hangulati és látványelemek kitölthetik az egész nézőteret. Az alig több, mint egy perces reklámfilmhez egy projectort, és egy Kinect-et kapcsoltak össze egy Xbox 360-al, mégis sejthető, hogy mire a termék a polcokra kerül, már az új generációs xbox konzolok kiegészítőjeként fogják árulni, ami már a jövő játékélményéhez fog kelleni – ugyanis ez az immerzív élmény már a jövő. Állítják sokan.

Az immerzivitás emlegetése manapság majdnem akkora populizmus, mint nemrég az innováció volt, mégis hajlok rá, hogy az Illumiroom valóban hozzájárulhat a totális élmény fokozásához, és így valóban az immerzív szemlélet vonalát követi. Ezzel nincs is baj. De akkor mivel van?

Azzal, hogy az új technológiáknak nincs jól körülhatárolható, saját neve, ezért megpróbáljuk olyan fogalmakkal azonosítani őket, amelyeknek valójában csak nyomokban passzolnak, vagy épp semmi közük nincs az adott termékhez. Esetünkben a kiterjesztett valóság az, ami gondolkodóba ejtett: hány dologra fogjuk még ráhúzni ezt az egyébként is roppant szerencsétlen kifejezést, ami rajta maradt minden olyan technológián, ami vizuálisan egészíti ki a valóságot? Még maguk az augmented reality-vel foglalkozó mérnökök és szakértők is óczkodnak attól, hogy ilyen névvel illessék a megoldásaikat, sajnos nekik is be kell látniuk, hogy a nyelv felett nem lehet uralkodni, az egy organikus, öntörvényű dolog.

Így jutottunk el odaáig, hogy egy roppant látványos, és immerzivitást elősegítő fejlesztést AR-nek tulajdonítunk, holott csak ezt a kifejezést találtuk a legalkalmasabbnak a jelenség leírására.

De akkor mi az augmented reality? – Az igazi AR nem egyszerűen rávetül a látómezőre, hanem kiegészíti azt, lehetőségeihez mérten dinamikusan, mindvégig alkalmazkodva a változó körülményekhez. Értéket és információt ad a valósághoz, és lehetőséget biztosít arra is, hogy interakció alakulhasson ki a felhasználó és a bővítmény között. Ez az AR funkcionalitásából fakadó megközelítés nagyobb szerepet szán a technológiának, olyat amiben a használhatóság van fókuszban. Ha pedig így szemléljük a kiterjesztett valóságot, akkor szembesülünk azzal, hogy rengeteg app és eszköz valójában csak az AR illúzióját kelti, bár kétségtelen, hogy ez az illúzió olykor kifejezetten látványos tud lenni.

Ha egy billentyűzetet vetítek a falra, és azon keresztül irányítok egy szoftvert, az a vizuális kibővítés funkcionális változata. Ha egy eszköz felismeri az utcán egy kiállítás plakátját, majd felkínálja az online jegyvásárlás lehetőségét, és mindezt vizuálisan meg is jeleníti a szemünk előtt a folyamat elejétől a végéig, az AR.  Attól, hogy egy apró, szemüvegbe rejtett kijelzőn tudok HD filmet nézni, a funkció még nem lesz augmented reality – csak a mozgókép fogyasztása helyeződött át egy más platformra. A lényeg nem változik. A szenzorok és a környezet felismerése itt egyáltalán nem játszanak szerepet, holott pont ezek adják a valóság kiterjesztésének motorját.

Persze lehet, hogy ez az egész egyáltalán nem számít, de ha komolyabban beszélgetünk bizonyos technológiai újdonságokról és ötletekről, hasznos lehet előtte egyeztetni a fogalmakat. Könnyen lehet, hogy a partnerünk ugyanazt mondja, mint mi - de teljesen más dologra gondol.


A bejegyzés trackback címe:

https://layer11.blog.hu/api/trackback/id/tr555026415

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.