virtuális  marketing        qr-kód          3D   esemény      interaktív     google           mobil fizetés             Alt-minds          trend     applikáció     film        k+f   kickstarter         szabadalom    foursquare   fordítás       geofencing   hazai  kinect microsoft ipad
android     tablet  facebook      turizmus      Google glass   NFC chip              gaming       iOS   AR browser    szemüveg   Blackberry     SDK  Wikitude          transzmédia   objektum-felismerés    haptika  startup            gondolatébresztő  CES   okoskönyv       DARPA      hadviselés 

Viking - Az első operációs rendszer okosszemüvegekhez

2013/03/05

- Sulák Ádám

Azt már most bátran kijelenthetjük, hogy 2013 a gesztusvezérlés, és a hordható eszközök (wearable) éve lesz, különösen ami a szemüvegeket illeti. Hardverből már sokféléről hallottunk, a szoftveres háttérről azonban keveset tudunk. A Vuzix M100 android-kompatibilis, a Glass még nem tiszta, pontosan milyen operációs rendszeren fut, a többi koncepció (Oakley, Microsoft) pedig túlságosan kiforratlan ahhoz, hogy bármit tudjunk a vezérlő szoftverről.

Ebből tisztán látszik, hogy nincs kifejezetten hordható eszközre tervezett operációs rendszer, ami egészen addig felesleges is volna, amíg a hardver szilárd formát nem ölt. A japánokat viszont ez nem érdekli, ők fejest ugrottak az OS kérdésébe, és az első válaszukat be is mutatták a barcelonai MWC techshow-n.

Viking_OS.PNG

Az Osakában székelő Brilliant Service-ről eddig nem nagyon hallhattunk, viszont ha hihetünk a pletykáknak, alig egy hónap alatt összedobták a Vikinget, az első kifejezetten okosszemüvegekhez tervezett operációs rendszert. Az Objective-C programnyelvben íródott rendszer egyelőre csak a legalapvetőbb funkciókkal rendelkezik, de azokat maximálisan a szemüveghez igazították, így - ha a japánok ráéreztek - betekintést nyerhetünk a jövő eszközeinek vezérlésébe.

A Google-féle Glass-szal ellentétben a Viking nem a hangvezérlésre helyezi a hangsúlyt, bár a későbbi tervek között szerepel ennek implantálása, a lényeg most a gesztusokon, és a kezek szabadságának kényelmén van. Az AllThingsD újságírója, Bonnie Cha az elsők között számolt be a kiemelkedően jó arc- és kézfelismerő Viking működéséről, amit a helyszínen próbált ki.

Az ormótlan - és Miss Cha szerint gyorsan hevülő - teszt-szemüveg felhelyezése után a fej mozgatásával érhetjük el a fő funkciókat: ha a padlóra tekintünk, megjelenik a lábunknál egy iránytű és egy térkép, ha a plafon felé fordítjuk a fejünket, elérhetővé válik az eszköz navigációs menüje. Innentől a kezünk segítségével válogathatunk az appok (egyelőre inkább alapfunkciók) között. A Viking egy vékony körvonallal követi a kezünket és az ujjunkat, így a rendszerrel összhangban csúsztathatjuk a felületet és tapinthatjuk az ikonokat, amiket a kiterjesztett valósághoz hűen a látómezőre “vetít” az eszköz.

A Viking egyik nagy problémája, hogy egyelőre nem több egy operációs rendszernél, ami mögött nem áll hardver. A cég jelenleg is társat keres a megfelelő eszköz fejlesztéséhez, amivel akadhatnak még komoly gondjaik, ugyanis nem véletlen olyan ritka az AR szemüvegeket fejlesztő cég, mint a fehér holló. Kevesen képesek a miniatürizálás ezen szintjét vállalható megjelenéssel párosítva futószalagra küldeni, és számos olyan feladat vár megoldásra, mint a kijelző ergonómiája, vagy az akkumulátor üzemideje.

Amíg a vezető gyártók koncepciói nem érnek révbe, a Viking biztosan nem lesz több egy ötletes, korát megelőző rendszernél.


A bejegyzés trackback címe:

https://layer11.blog.hu/api/trackback/id/tr405117255

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.