Bár a cégek pont olyan aktívan használják most Európa-szerte a QR-kódokat, ahogyan 1-2 éve megjósolható volt, az átlag felhasználó számára a pontkódok még mindig idegenek. Ennek oka kettős: az egyik a QR hibás felhasználása, ami csalódást okoz a felhasználóknak, a másik a barátságtalan megjelenésük. Ez utóbbira kínál megoldást egy izraeli startup, a Visualead.
A cég szerint a QR-kódok látványvilága sokkal inkább a gépeknek szól, mintsem a látszatra érzékeny embereknek, ezért sok potenciális leolvasástól esnek el a kódok készítői. A Visualead úgy kíván ezen változtatni, hogy a pontkódok kinézetét a felülethez igazítja, lényegében “beolvasztja” azt a környezetbe. Méghozzá teszi ezt a megjelenés 70%-ának átalakításával, ugyanis ekkor még teljes biztonsággal leolvasható a 2 dimenziós kód.
“Úgy vélem a termékünk kiemelkedő házassága a QR-kódoknak, és a képfelismerő technológiáknak; lényegében egy láthatatlan QR-kód” - mondja Nevo Alva a cég társalapítója és CEO-ja. Hogy mennyire tartja innovatívnak ezt a megoldást Nevo, más sem bizonyítja jobban, mint a szolgáltatás ára. A pofonegyszerűen használható, frappáns weboldalon bármilyen képet kiválaszthatunk 5000x5000 pixelig, és az interaktív felület segítségével bárhol elhelyezhetjük rajta a kívánt kódot - hogy ezután mi történik, az már csak a pénztárcánkon múlik.
A Visualead 3 szolgáltatási típust értékesít: az ingyenes, a prémium és a gold tartalom, ami lényegében két dologban különböztethető meg - a QR-kód “beolvadásának” mértékében és a supportban. Az ingyenes kódgenerátor egy 50%-ban áttetsző képet alkot, amely pofás ugyan, de távol áll a fejlesztés határaitól. A második - prémium - csomag csak 54%-os “áttűnést” garantál, viszont megnyílik a kódok utólagos módosításának (print után is hasznos), és leolvasási analitikájának lehetősége, mindezt 14 dollárért generálásonként. A Visualead zászlóshajója pedig a gold csomag, amely 72%-os beolvadást, és teljes supportot ígér, elsőre kicsit meghökkentő, 56 dolláros árért generálásonként.
Látható, hogy a startup nem nyújt komplexebb szolgáltatást a már jól megszokott, nyomott áron működtetett generátorokhoz képest, de nem is ez adja el. Ha ez a technológia kiforr, és a cég által ígért harmadik generációs változat is eljön, az új korszakot indíthat el a QR-kódok történelmében, amit akár nevezhetünk 2.0-nak is. Épp ezért kár, hogy a siker csak részben múlik rajtuk, ugyanis a szolgáltatás előnye egyben hátránya is lehet: a diszkrétebb megjelenés a háttérbe szoríthatja a kódokat. Eddig ugyan ormótlanok voltak, a fekete-fehér pontkódok feltűnően virítottak mindenütt, és azonnal felismerhetőek voltak. Eddig is akadtak egyedire tervezett QR-kódok, de közel sem olvadtak be ennyire. A Visualead kódjai merőben mások, és ez még nem tudni hogyan hat a felhasználókra, különösen ha az otthonukon kívüli leolvasásokat vizsgáljuk.
Egyébként meglepő, hogy (még a nagyok figyelembe vételével is) milyen kevés vállalat élt eddig az egyedire designolt QR-kódok lehetőségével. Pedig Denso Wave fejlesztette forradalmi eszköz egyik legerősebb tulajdonsága a magas hibakorrekciós képessége, vagyis, hogy a kód kinézete bizonyos mértékig megváltoztatható, a tartalmi mégis leolvasható marad. Ennek segítségével rengeteg ötletes kód készülhetett volna már akkor is, ha csak a cégek 5%-a élt volna ehhez a lehetőséggel. Ráadásul egy amerikában végzett kutatás szerint az emberek hajlamosabbak engedni a kiváncsiságuknak, ha színesítő elemek díszítik a pontkódot, vagy olyan márkajelzést látnak rajta, amivel már könnyedén azonosíthatnak meglévő információkat.