virtuális  marketing        qr-kód          3D   esemény      interaktív     google           mobil fizetés             Alt-minds          trend     applikáció     film        k+f   kickstarter         szabadalom    foursquare   fordítás       geofencing   hazai  kinect microsoft ipad
android     tablet  facebook      turizmus      Google glass   NFC chip              gaming       iOS   AR browser    szemüveg   Blackberry     SDK  Wikitude          transzmédia   objektum-felismerés    haptika  startup            gondolatébresztő  CES   okoskönyv       DARPA      hadviselés 

A geofencing vadhajtásai

2012/10/26

- Sulák Ádám

geofencing_header1.JPGDunder Krisztián tavaly az Internet Hungary konferencián igyekezett beemelni a köztudatba a geofencing fogalmát és az amerikából indult jelenség lényegét, amire hamar fel is figyelt a kereskedelemi iparág, mint a helyi értékesítés egyik gyerekcipőben járó eszközére. Ennek köszönhetően a legtöbb médiumon vagy a céges nyomkövetés fejlesztéséhez, vagy promóciós célokra ajánlják, és ilyen szempontból is vizsgálják, holott a geofencing remekül használható magánszemélyek számára, vagy oktatási céllal is. Amerikában egyre elterjedtebb a geofencing-re épülő szolgáltatások használata, s bár mindenki számára kísérleti stádiumban van ennek használata, az első tapasztalatok tanúsággal szolgálhatnak a fejlesztők és a felhasználók számára is. 

A geo-fence egy lokációs koordinátákkal körülhatárolt virtuális terület. A kialakított virtuális “kerítés” (fence) GPS-alapú szoftverek segítségével figyelhető, ellenőrizhető, vagy akár át is alakítható. Bizonyos szolgáltatásokon keresztül a virtuális kerítés eseményindító is lehet, ha valaki ki- vagy belép a kijelölt területre. Ily módon egy okostelefon vagy egy jeladó eszköz segítségével egyaránt használható terület- jármű- vagy gyermekvédelemre, marketing célokra és lokációs alapú játékokra is.

Nyomkövetés


A nagy autóflottákkal vagy rengeteg üzletközővel dolgozó cégek számára eddig is kiemelt fontosságú volt, hogy a járművek és az alkalmazottak hogyan hasznosítják a terepen töltött időt, milyen úton és mennyi idő alatt jutnak el A-ból B-be. Azonban a nyomkövetés folyamatát mindig befolyásolta a rá fordított humán erőforrás, a munkaidő, és a sofőrök leleményessége. Egy geofencing szolgáltatással kiegészített nyomkövető rendszer megfelelő kiépítés esetén azonban további erőforrást szabadíthat fel azáltal, hogy a kijelölt területek érintéséről valós időben kap értesítést a flotta felügyelője, vagy akár több alkalmazott is, megszabadítva őket a folyamatos figyelés, vagy a telefonos kapcsolattartás láncaitól. Így a nyomkövetésre kijelölt személy bárhol tartózkodhat, még ha a telefonján nincs is internet elérés, a rendszer képes SMS-ben értesíteni az adott járművek aktuális pozíciójáról, ami nem utolsó sorban a telephelyek védelmére, lopásvédelemre is használható, ezzel pedig eljutottunk a nyomkövetés alternatív fajtáihoz.

Amerikában a geofencing egyszerre lett a cégek és az aggódó szülők harmadik szeme, ugyanis egy ilyen szolgáltatást nyújtó alkalmazás nem csak a járművek és az alkalmazottak, de a gyerekek követésére is kiválóan használható, így a szülő azonnal értesül, ha a gyermek belép az iskola területére, netán elhagyja azt. Nagyobb viszonylatban nézve kijelölhető akár egy egész kerület vagy városrész, így ha a gyermek elhagyná a biztonságosnak ítélt lakóközeget, azonnali értesítés érkezik. Ugyanez a helyzet akkor is, ha a megfigyelt telefont kikapcsolják - a rendszer jelzi, hogy megszakadt a kapcsolat.

Promóció


showrooming.jpg

A geofencing kapaszkodó lehet a lokális vállalkozásoknak, bár a használatának bőven van még mit finomodnia, és amerikán kívül alig elvétve használja néhány cég. A képlet egyszerű: a célközönség precíz elérésének egy új eszközét látják abban, ha a megfelelő területeket felfedezve, majd “kerítéssel” körbevonva megpróbálják magukhoz csalogatni az okostelefonnal rendelkező potenciális vásárlókat. Például ha elsétálsz egy ruhabolt előtt az utcán, a telefonodra érkezik egy kupon, amelyet beváltva 1000 Ft-al kevesebbért vásárolhatsz meg bármilyen ruhaneműt. Ezzel nem csak a feleslegesen kiszórt, papír alapú kuponokat, és világgá kürtölt állandó kedvezményeket spórolhatnák meg a kereskedelmi láncok, de jóval nagyobb eséllyel érnének el sikereket, ha olyan személyeket tudnának viszonylag alacsony ráfordítással elérni, akik néhány méterre tartózkodnak az üzlettől.

A North Face 2010 óta alkalmazza a Placecast által készített Shopalert programon keresztül ezt a technológiát, amit nem csak a boltok, de parkok és síparadicsomok környékén is előszeretettel használ, hogy a célközönséget a legrelevánsabb pillanatokban kaphassa el.

A geofencing lehet az első eszköz, ami hatékonyan ellensúlyozhatja a showrooming hatást - vélik a technológiával kísérletező amerikai kereskedők. A showroom az okostelefonok és a mobiloptimalizált árösszehasonlító oldalak frigyéből született jelenség, ami a gyakorlatban úgy fest, hogy a vásárló bemegy az üzletbe, kiválasztja a neki legjobban tetsző terméket, majd megnézi, hogy hol kapható olcsóbban, és amennyiben talál ilyen boltot vagy webshopot, megrendeli onnan. A jelenség olyan erőteljesen hódít nyugaton, hogy egy-egy magas árakkal dolgozó bolt a végén már nem több funkciójában, mint bemutatóterem.

A geofencing gyengéje a kereskedők szemében, hogy a potenciális vásárlóknak fel kell iratkozniuk valahova, vagy értesítési szándékukat egyértelműen jelezniük kell, és ezt követően is applikációhoz kötött a folyamat. Persze a kuponok és hűségkártyák rendszerével könnyedén összeköthető egy ilyen megoldás, és az sem elhanyagolható, hogy így legalább nem köszön vissza a bluetooth reneszánsza, amikor az extrém módon nyomuló boltok az őrületbe kergettek mindenkit az üzeneteikkel, aki nem kapcsolta ki a telefonján ezt a szolgáltatást.

Geofencing a mindennapokban


geofencing_map.jpgA fent említett példák mellett számos haszna lehet a hétköznapi felhasználók számára is egy geofencing alkalmazásnak, gyakran emlegetett példák közt szerepel például a gyakori látogatási pontokhoz kötött emlékeztető üzenetek beállítása, egymás tartózkodási helyének monitorozása a bejelölt és megosztott barátokkal, illetve akár a szoftverek világában is hasznosítható a szabadon kijelölhető terület és az ahhoz csatolható beállítások. Utóbbira példa a flickr, amely híres a fotók összegyűjtéséről egy egységes világtérképen, aminek köszönhetően bármely táján is barangolunk a bolygónak, mindenütt megtekinthetjük a felhasználók által a helyszínhez kötött, saját készítésű fotókat. A flickr úgy építette be a geofencinget a lokációs szolgáltatásba, hogy egy szabadon kijelölt kör alakú területet “elfedhetünk”, és adatbiztonsági szempontból testre szabhatunk úgy, hogy csak a barátaink vagy családtagjaink láthassák a zónába tartozó képeinket, esetleg rajtunk kívül senki.

Egy másik szoftveres példa: az Instapaper alkalmazásban június óta beállítható, hogy bizonyos lokációkra érkezve, vagy azokat elhagyva az Instapaper automatikusan frissüljön a háttérben, és letöltse az új cikkeket. Erre többek között azért is volt szükség, mert az iOS egyelőre nem engedélyezi a rendszeres időközönkénti hátteres frissítést.

Sajnos a jelenleg magánszemélyek számára hasznosítható geofencing applikációk felhasználási módjai nem váltották be a hozzá fűzött reményeket, legalábbis erre engednek következtetni az online olvasható felhasználói visszajelzések és publicisztikák. A problémák jellemzően 2 dologból adódnak.

Az egyik, hogy a geofencing közösségi súlya kicsi, az ismerősök tartózkodási helyét jelző értesítéseket kiváltják olyan alkalmazások, amelyek erőteljesebben mentek rá a geosocial közösségépítő erejére, mint például a Foursqaure vagy a SCVNGR. A másik, hogy a helyhez kötött jegyzetek és értesítések közel sem olyan praktikusak, mint amilyennek tűnnek, és ami sokat dobhatna ezen a szolgáltatáson, - például naptárhoz kötés, vagy a kijelölhető terület méretének pontosabb bejelölhetősége - az pillanatnyilag még nem megvalósított.

A flickr példáját leszámítva a geofencing ráadásul olaj a tűzre minden digitális jogvédő szemében, még ha sok esetben védelmi vagy hatékonysági célokat szolgál is, könnyen használható illetéktelen nyomkövetésre, és újabb rés lehet a pajzson a Facebook és a Foursquare mellett, aminek segítségével a felügyelet olyan szintjét lehet megvalósítani, ami még családon belül is túl sok.


A bejegyzés trackback címe:

https://layer11.blog.hu/api/trackback/id/tr124866355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása