Több mint egy év kihagyás után, idén nyár végén újratelepítettem a Foursquare-t, egyrészt mert kíváncsi voltam, mit ügyködtek a fejlesztő srácok azóta, másrészt látni akartam, ennyi eladott okostelefon után mivé építette a közösség a pesti Foursquare dimenziót. Egyikben sem kellett csalódnom.
A fejlesztők azóta végre nem csak használhatóvá, de kifejezetten pofássá is kalapálták az ‘explore’ funkciót, kibővítették a ‘pages’ lehetőségeit, átláthatóbb lett a saját profil, és igen, Budapesten teljes értékű felhasználói tábor bővíti és ápolja a virtuális tereket. Ez már önmagában elegendő lenne ahhoz, hogy az utolsó sarki kocsma is elgondolkodjon a geolokációs marketing alapjain és tudatos használatán, azonban a közelmúltban bevezetett nüansznyi update - ami egyelőre csak az iOS appot érinti - már nem csak a sarki kocsmáknak, de az urbánus helyek ajánlásával és értékelésével foglalkozó régebbi szolgáltatásoknak is fel kell keltse az érdeklődését, ugyanis a Foursquare komoly konkurenciává léphet elő.
Az új update egy üzletileg előnyösnek tűnő szemléletváltás része: először regisztráció nélkül is elérhetővé tették a weboldalon futó ‘explore’ funkciót, ezzel betekintést engedve a saját ajánlórendszerükbe, majd az iOS alkalmazáson bevezették a helyszínek osztályozását egy 1-től 10-ig terjedő skálán. Ez gyakorlatilag nyílt hadüzenet a legnagyobb konkurensnek emlegetett Yelp és Tripadvisor számára, akik lényegében ebből a funkcióból, és az erre támaszkodó turistákból élnek. A Foursquare osztályozási rendszere azonban merőben különbözik a fent említett szolgáltatásokétól, ugyanis az értékelést nem a felhasználó, hanem a rendszer automatikája végzi, olyan szempontok figyelembevételével, mint a check-inek és lájkok száma, a hagyott tipek és fotók, valamint a látogatási tendencia egy nagyobb intervallumon vizsgálva.
A módszernek két dolog ad hátszelet. Az első, hogy a manuális értékelés egyik hátulütője, hogy a pozitív és negatív jutalmazások kiegyenlítődnek, és rengeteg hely mindig valahol középen “ragad be”, ezzel csökkentve a számszerű értékelés jelentőségét. Ezt a Foursquare meg is kerülte az automatizált rendszerrel, ahol rögtön képbe is lép a másik dolog, a fejlesztők robosztus adatbázisa az eddigi tevékenységekről, ami 25 millió user és 3 milliárd check-in után elég árnyalt képet tud festeni a helyi viszonyokról, hogy a számok rögtön az update után láthatóak legyenek.
Akárhogy is, a Foursquare ezzel egyértelműen elkezdett belépni olyan piacokra is, ahol eddig maximum kispályásnak számított, és ha az öreg elődök nem reagálnak elég gyorsan, a Foursquare 1-2 éven belül magabiztosan leválthatja őket, magába olvasztva a konkurencia előnyeit.