Távolról, hús-vér katonák által irányított robotok veszik át a harctéri bevetéseken betöltött hagyományos szerepeket a jövőben? A science fiction határát súroló innovációs törekvéseket támogat a DARPA. Tavaly kaptak lábra a hírek, melyek szerint a az USA védelmi minisztériumának kutatás-fejlesztéssel foglalkozó ügynöksége idei 2,8 milliárd dolláros költségvetéséből mintegy 7 milliót különített el az Avatar c. filmben látott technológia alapjait használó projektjére.
Avatar Project néven fut az a fejlesztés, melyre idéntől kezdve sokmilliót költ majd a Pentagon. James Cameron nagyszabású filmeposzában láthattuk, milyen az, amikor egy ember valamilyen más létforma testébe bújva, saját korpuszától távol hajt végre bonyolult műveleteket, gyűjt be ingereket és egyáltalán, irányít. Természetesen az amcsik nem azon munkálkodnak, hogy genetikai mérnökökkel embernél nagyobb kék lényeket hozzanak létre – sokkal kevésbé sebezhető alternatívában gondolkodnak; nevezetesen robotokban.
Olyan harci droidok veszik majd át a katonák helyét Amerika különféle háborúiban, amiket hús-vér emberek vezetnek majd csatába, sok száz, vagy akár ezer kilométeres távolságról. Ugye milyen hihetetlenül hangzik még így is? A megoldás, ezzel párhuzamosan a reális megvalósítás mégis közelebb van, mint legvadabb elképzeléseinkben.
Már két éve léteztek szintén a hadsereg megrendelésére fejlesztett robot testek kifinomult mozgási képességekkel. Ezek a két lábon járó droidok nem csak stabilan és nehézség nélkül tudnak menetelni, féltérdre ereszkedni vagy akár fekvőtámaszt nyomni, hanem érzékelőik révén megtartják egyensúlyukat akár nagyobb lökések és egyéb külső behatások ellenére is. A PETMAN névre keresztelt eszközt eredetileg vegyvédelmi ruhák tesztelésére hozta létre a Boston Dynamics nevű cég. Ha végignézzük a fenti videót, simán el tudjuk képzelni, ahogy hasonló masinák felfegyverezve hajtanak végre akciókat bármelyik harctéren.
Nem ez az egyetlen ilyen, hiszen aki PETMAN-ről hallott, annak nem lehet újdonság AlphaDog név sem. Ez utóbbi, négy kiegyensúlyozott lábon mozgó, harcoló egységeket támogató robotot azért fejlesztette ki szintén a Boston Dynamics, hogy a gyalogos egységek esetenként igen nehéz felszerelését, muníciót, szélsőséges esetekben akár sebesült katonákat szállítson. Rendszeresítésére még ugyan nem került sor, de a róla készült videókon látszik, mennyire effektívre sikeredett a kisebb ló torzójára emlékeztető droid.
Eltértünk a tárgytól, de jó okunk volt rá, hisz a részletekben lakozik a lényeg, az pedig nem más, mint a tény: az Avatar Project valóságba ültetéséhez már létezik a technológia egy része. Fejlett humanoid robotok – vagy legalábbis prototípusok – várják az innováció futószalagján, hogy elkészüljön az interfész, amelyre építve ember által könnyen és ha lehet first person nézetben irányíthatóvá válhassanak. A cél az, hogy a katona – ismerve az akció tervét –, beül egy irányító konzolba, bekapcsolja az összetett kijelzőrendszert – vagy jobb esetben feltesz egy az Oculus Rifthez hasonló eszközt és felveszi az érzékelőkkel bőven ellátott suitot és a harctéren találja magát.
Ez azonban még csak a kezdet, távolabbra gondolva már egyenesen az idegrendszerre kötött interfésszel kapcsolódna össze a katona az őt a harctéren helyettesítő kibertestével, ami így folyamatos, élethű visszajelzéseket küldve irányítója számára. Fontos kiemelni, hogy már folynak kutatások a jobb és pontosabb agyszkennelés területén, mivel – mondanunk sem kell – az idegi szintű irányítás irányában indult el a fejlesztés.
Már csak vad találgatás, de mégis érdemes egy gondolat erejéig elidőzni annál a pontnál, hogy a harcoló egységek ezentúl már nem egymással vagy az ellenség katonáival szemben lesznek, hanem távoli, titkos bázisokon fekszenek rákötve avatárjukra. Felmerülhet a kérdés: ha már nem marad semmi emberi a háborúban és a katonák szinte tét nélkül mehetnek bele a rázósabb harci helyzetekbe is, nem fajulnak-e a konfliktusok méginkább ész nélküli pusztítássá, az erőfitoktatás kegyetlen eszközévé.