Azt már most bátran kijelenthetjük, hogy 2013 a gesztusvezérlés, és a hordható eszközök (wearable) éve lesz, különösen ami a szemüvegeket illeti. Hardverből már sokféléről hallottunk, a szoftveres háttérről azonban keveset tudunk. A Vuzix M100 android-kompatibilis, a Glass még nem tiszta, pontosan milyen operációs rendszeren fut, a többi koncepció (Oakley, Microsoft) pedig túlságosan kiforratlan ahhoz, hogy bármit tudjunk a vezérlő szoftverről.
Ebből tisztán látszik, hogy nincs kifejezetten hordható eszközre tervezett operációs rendszer, ami egészen addig felesleges is volna, amíg a hardver szilárd formát nem ölt. A japánokat viszont ez nem érdekli, ők fejest ugrottak az OS kérdésébe, és az első válaszukat be is mutatták a barcelonai MWC techshow-n.
Az Osakában székelő Brilliant Service-ről eddig nem nagyon hallhattunk, viszont ha hihetünk a pletykáknak, alig egy hónap alatt összedobták a Vikinget, az első kifejezetten okosszemüvegekhez tervezett operációs rendszert. Az Objective-C programnyelvben íródott rendszer egyelőre csak a legalapvetőbb funkciókkal rendelkezik, de azokat maximálisan a szemüveghez igazították, így - ha a japánok ráéreztek - betekintést nyerhetünk a jövő eszközeinek vezérlésébe.
A Google-féle Glass-szal ellentétben a Viking nem a hangvezérlésre helyezi a hangsúlyt, bár a későbbi tervek között szerepel ennek implantálása, a lényeg most a gesztusokon, és a kezek szabadságának kényelmén van. Az AllThingsD újságírója, Bonnie Cha az elsők között számolt be a kiemelkedően jó arc- és kézfelismerő Viking működéséről, amit a helyszínen próbált ki.
Az ormótlan - és Miss Cha szerint gyorsan hevülő - teszt-szemüveg felhelyezése után a fej mozgatásával érhetjük el a fő funkciókat: ha a padlóra tekintünk, megjelenik a lábunknál egy iránytű és egy térkép, ha a plafon felé fordítjuk a fejünket, elérhetővé válik az eszköz navigációs menüje. Innentől a kezünk segítségével válogathatunk az appok (egyelőre inkább alapfunkciók) között. A Viking egy vékony körvonallal követi a kezünket és az ujjunkat, így a rendszerrel összhangban csúsztathatjuk a felületet és tapinthatjuk az ikonokat, amiket a kiterjesztett valósághoz hűen a látómezőre “vetít” az eszköz.
A Viking egyik nagy problémája, hogy egyelőre nem több egy operációs rendszernél, ami mögött nem áll hardver. A cég jelenleg is társat keres a megfelelő eszköz fejlesztéséhez, amivel akadhatnak még komoly gondjaik, ugyanis nem véletlen olyan ritka az AR szemüvegeket fejlesztő cég, mint a fehér holló. Kevesen képesek a miniatürizálás ezen szintjét vállalható megjelenéssel párosítva futószalagra küldeni, és számos olyan feladat vár megoldásra, mint a kijelző ergonómiája, vagy az akkumulátor üzemideje.
Amíg a vezető gyártók koncepciói nem érnek révbe, a Viking biztosan nem lesz több egy ötletes, korát megelőző rendszernél.